3 tips voor meer webverkeer via Pinterest

Pinterest SEO

Dit ga je lezen

Meer webverkeer via Pinterest, dat is niet het eerste waar iemand aan denkt bij de woorden ‘SEO optimalisatie’ en tocht heeft het ermee te maken.

‘We moeten iets met SEO’. Dit is een uitspraak die bij vele ondernemers erg bekend voorkomt. Helaas doen niet veel ondernemers er daadwerkelijk iets mee. En als ze er al wel iets mee doen is dit vaak om goed gevonden te worden in Google. Maar er is meer, SEO is een erg ruim begrip: het kan gebruikt worden om zo goed mogelijk gevonden te worden in Google, maar het kan ook toegepast worden op Pinterest: zo haal je meer webverkeer via pinterest.

Pinterest SEO: drie tips om het beter te doen dan je concurrent

Een foto uploaden, titel bedenken en een omschrijving bijvoegen, het klinkt allemaal zo makkelijk, dat Pinterest SEO, en dat kan het ook zijn. Maar of dit de juiste manier is valt te betwijfelen. Snel is niet altijd goed, want zonder een degelijk (kort) vooronderzoek is het vaak schieten met een blinddoek voor.

Voordat je begint is het belangrijk dat de afbeelding SEO proof is: is de naam van de afbeelding goed? Kies een naam waarbij duidelijk wordt waar het om gaat. Weet je nog niet goed hoe je de juiste naam kiest? Lees dan snel verder om te ontdekken wat de juiste titel is van een afbeelding en ontdek hoe Pinterest SEO werkt.

De juiste titel vinden

Dit onderzoek naar de juiste naam kan in een paar simpele stappen. Bedenk eerst wat het onderwerp van de pin daadwerkelijk is. Vaak wordt er veel te moeilijk gedacht en wordt de naam en het type van het product benoemd. Een voorbeeld hiervan is ‘CAT V3.3 NL Edition’. Duidelijker kan het niet worden voor jezelf. Maar is de bezoeker op Pinterest daadwerkelijk wel op de hoogte van jou als bedrijf, of van de naam van het product? Voor jezelf klinkt het erg logisch omdat je er bijna mee opgegroeid bent, maar voor de klant is dit dus nieuw.

Om een goede benaming te vinden is het belangrijk dat je terug gaat naar de kern. Hoe noemt jouw klant dit product? Zodra je dit weet onderzoek je deze term in de zoekbalk van Pinterest. Welke suggesties komen er direct naar voren? Dit is een ideale start van de titel.

Pinterest SEO

Zodra je weet wat de juiste term is, schrijf je een titel waarbij Pinterest dit woord ermee associeert. Wanneer je als titel gebruikt ‘Racefiets ophangen binnen’ is dit veel te statisch en gaat niemand hier op klikken. We zijn geen robots!

Zorg dat de titel van de post mensen aanspreekt, dat er daadwerkelijk interesse gewekt wordt. In het voorbeeld hierboven wordt gezocht op een racefiets ophangsysteem voor in de woonkamer. Wanneer er dan ‘racefiets ophangen woonkamer’ gebruikt wordt, is de kans wel aanwezig dat het gevonden wordt door Pinterest. Helaas is de kans klein dat het ook daadwerkelijk bekeken wordt door iemand omdat het lijkt alsof het vanuit een andere taal makkelijk vertaald is naar het Nederlands.

Los het probleem op

In het voorbeeld hieronder valt te zien dat er echt een pakkende zin gebruikt wordt. Het probleem wordt omschreven en de oplossing wordt direct geboden. ‘Geen schuur? Berg je fiets op in huis!’ is de titel. Deze titel maak direct duidelijk wat voor product het is (je kan je fiets opbergen) en waar het geplaatst kan worden (binnen in huis). Voor een potentiële lezer is dit veel interessanter (uiteraard spreekt het plaatje ook aan).

meer webverkeer via pinterest

Ook de omschrijving van een product is erg van belang. Pinterest kijkt zowel naar de titel als naar de omschrijving van een pin. De volgende stap is dus het schrijven van een passende omschrijving. Deze moet goed aansluiten op de titel, maar moet niet dezelfde tekst bevatten. Het gaat erom dat het voor de lezer duidelijk is waar hij aan toe is.

Is de omschrijving klaar? Dan moet de pin nog op het juiste bord geplaatst worden en klaar is kees! De pin kan geplaatst worden.

Nog meer webverkeer via Pinterest?

Het kiezen van het juiste bord is ook tot een kunst verheven. Hierdoor kun je veel meer webverkeer via Pinterest bereiken. De mogelijkheden zijn eindeloos, samenwerkingen, betaalde pins en nog veel meer. Hierover vertel ik meer in een volgend blog. Voor nu eerst, veel succes met het posten en laat weten wat voor resultaten jij behaald hebt in de comments!

Benieuwd hoe u eenvoudig Pinterest Pins maakt en automatiseert? Lees dan snel verder in dit artikel!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer lezen?

SEO structuur op jouw website

5 tips voor een perfecte SEO structuur op jouw website!

De SEO structuur, een belangrijk maar vaak vergeten onderwerp. Een begrijpbare linkstructuur is essentieel om gevonden te worden door zoekmachines. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden?
Elementor Pro 3.3 update

Elementor Pro 3.3: Volledige websites importeren, snellere websites en meer!

De nieuwe Elementor Pro 3.3 update is er eindelijk! Ook in deze update zijn er weer diverse handige tools toegevoegd. Daarnaast is jouw Elementor Pro website na de update een stukje sneller, wat de SEO weer ten goede komt!
Elementor update 3.2 text path widget

Elementor update 3.2.0: wat is er nieuw? (widgets + pagespeed)

Elementor heeft afgelopen maart de 3.2 versie uitgerold. Met deze Elementor update kun je jouw creativiteit nog meer los laten gaan! In de nieuwe update zijn er een aantal nieuwe widgets toegevoegd waardoor jouw website er nog beter uit komt te zien.

Herman Kingma

Geniet van marketing

Hoi! Ik ben Herman en ik help bedrijven met marketing. 

Groetjes!

Mijn favorieten
Link building
De 5 beste strategieën voor effectieve backlinks!
Elementor update 3.2 text path widget
Elementor update 3.2.0: wat is er nieuw? (widgets + pagespeed)
Categorieën

Op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Zie ze direct in je inbox!