De 5 beste strategieën voor effectieve backlinks!

Link building

Dit ga je lezen

Backlinks, een van de belangrijkste onderdelen om een autoritaire website te bouwen. Maar hoe verkrijg je kwalitatief goede backlinks? In dit blog zijn vijf effectieve strategieën uitgelegd zodat jij direct los kunt!

Strategie 1: gastbloggen

Gastbloggen is een zeer effectieve strategie om op een snelle manier kwalitatief goede links te ontvangen. Het grote voordeel van gastbloggen is dat je zelf de tekst schrijft, en dus ook zelf kunt kiezen waar je de anker tekst plaatst. De anker tekst is de tekst mee je naar jouw website verwijst. Tijdens het gastbloggen kun je jouw website op specifieke termen in de tekst naar voren laten komen. 

Houd er bij het uitzoeken van een gastblog rekening mee dat de blog op een vergelijkbare website komt. Dus stel je verkoopt reizen met een online reisbureau, overweeg dan om een blogpost te maken voor of in samenwerking met een travelinfluencer, of plaats een post op een reisblog.  Naast dat backlinks op deze sites vaak kwalitatief goed zijn, laat je jouw naam ook meer naar voren komen onder de doelgroep. Je werkt dus aan jouw eigen merk. 

Hoe vind je geschikte gastblogs?

Een gastblog vinden hoeft niet heel lastig te zijn. Veel blogs vragen er zelfs om. Voor hen is het ook een manier om de website te vullen, zonder hier al te veel moeite voor te doen. Wanneer je in Google zoekt op jouw niche, gevolgd door “gastblog”, komen er altijd resultaten naar voren. Zorg dat de term gastblog altijd tussen de aanhalingstekens zit. Hierdoor geef je aan dat de tekst dit woord moet bevatten. 

Aanhalingstekens gebruiken tijdens bloggen

In bovenstaande afbeelding zie je de eerste drie resultaten voor de zoekopdracht reisblog “gastblog”. Elke titel bevat de term “gastblog”. Het voordeel hiervan is dat je direct op de juiste pagina terecht komt. Op deze pagina staan vaak al alle eisen die gesteld worden aan een gastblog, zoals tekstlengte, afbeeldingen etc. 

Waar moet een gastwebsite aan voldoen?

Na het vinden van een aantal potentiële websites, is het belangrijk om de kwaliteit van de website te checken. Dit kan op een eenvoudige en makkelijke manier.

Allereerst is het belangrijk om te kijken hoeveel artikelen er op de website staan, en hoe vaak er een blog geplaatst wordt. Komt er slechts eens per jaar een blog online? Dan is het verstandig om even verder te zoeken naar een andere website. Een website is al actief zodra zij eens of twee maal per maand een blogpost schrijven. Het aantal blogs per maand kun je terugvinden op de blogpage van de website. Bij de ene website is dit de homepage, en bij de andere website is hier een speciale pagina voor. 

Na het controleren van het aantal posts, bekijk je de autoriteit van de website. Zelf gebruik ik hier een handige Chrome extensie voor, genaamd Ubersuggest. Dit is een gratis extensie welke de website voor jou analyseert. Onderstaand een voorbeeld van een site analyse. 

In deze analyse kun je zien hoeveel organische keywords en organisch verkeer de website heeft. Het voorbeeld hierboven heeft erg veel verkeer en keywords, waardoor dit als een erg betrouwbare partij naar voren komt. Bij het selecteren van websites is het verstandig om  een guestblog te schrijven voor websites die minimaal 200 bezoekers per maand hebben. Bij minder dan 200 bezoekers is de kans klein dat de website jou daadwerkelijk verkeer of naamsbekendheid op gaat leveren. 

Daarnaast heeft de site een Domain Authority 21. De Domain Authority geeft aan hoe groot de website is als autoriteit. Als laatst staat er dan nog het aantal backlinks. Dit geeft aan hoeveel links deze gehele website heeft. Het aantal links is dus naar de totale website en niet naar enkel deze pagina. Naast Ubersuggest zijn er nog veel meer tools om de site te analyseren zoals Mozbar en SEMrush. Deze geven veelal dezelfde resultaten weer in de gratis variant. 

De website benaderen

Heb je een website gevonden die relevant is voor jouw site, en aan alle eisen voldoet? Begin dan met het schrijven van een email. Het is mogelijk om per keer een persoonlijke mail te schrijven, echter kan dit proces ook geautomatiseerd worden.

Zet al jouw gevonden websites in een exceldocument, met daarin de website naam, emailadres, eventueel contactpersoon en andere factoren die voor jou belangrijk zijn. Schrijf de mail die je wilt versturen en lees dit artikel over bulk e-mailberichten versturen via Microsoft Word.

Strategie 2: kopieer de backlinks van concurrenten

Op een aantal woorden staan er altijd concurrenten boven jou in Google. Dit hoeft geen probleem te zijn, en kan zelfs kansen bieden. Een van deze kansen is het kopiëren van de backlinks.

Het eerste wat je doet, is een keyword opzoeken waarvoor je backlinks wilt halen en waar je dus op wilt ranken. Zorg er altijd voor dat je een longtail keyword gebruikt, waarop je makkelijker resultaat kunt behalen. Daarnaast is de kans op een relevante lead hieruit veel groter dan bij een specifieke term. 

In het geval van een reisblog kies je voor ‘actieve fietsvakantie op mallorca’. Direct komen er relevante concurrenten naar voren, die al goed op deze zoekterm scoren. 

Na het vinden van een concurrent, ga je onderzoek doen naar de backlinks van de concurrent. Dit kun je doen door met een gratis scan van SEMrush. Ga naar SEMrush.com en maak een gratis account aan. Vervolgens typ je de domeinnaam van de concurrerende website in, en gaat SEMrush opzoek naar alle backlinks. Zodra de scan afgerond is, scroll je naar beneden en klik je op ‘Backlinks’. Onderstaand beeld komt dan naar voren. 

Zodra je alle resultaten inzichtelijk hebt, ga je opzoek naar blogs of pagina’s die voor jouw bedrijf ook interessant kunnen zijn. Deze sites kun je vervolgens benaderen zoals in de voorgaande stap. 

Houd er wel rekening mee dat er verschil zit tussen jouw concurrent, en een lead generate website. Deze zijn niet jouw concurrent, maar kunnen jou eventueel helpen met het binnenhalen van leads of backlinks. 

Strategie 3: sponsoring

Deze strategie is erg handig om meer lokale backlinks te verkrijgen, bijvoorbeeld in jouw stad/dorp of gemeente. Bij sponsoring gaat het erom dat jij een website/club/evenement sponsort, in ruil voor een link op hun website. 

Sponsoring voor een link kan inhouden dat je de locale voetbalclub sponsort. Echter zijn er veel meer mogelijkheden om kwalitatief goede backlinks te verkrijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is een sponsordeal sluiten met een lokale website. Bijvoorbeeld van jouw dorp/stad. Tegenwoordig zijn er veel plaatsen met een eigen online blog waarop alle evenementen staan en waar een verslag van een afgelopen evenement staat. Om de kosten hiervan te dekken, zoeken deze personen vaak sponsors. Deze websites kun je vaak gewoon via de mail benaderen en kan tegen een gereduceerd tarief een backlink geplaatst worden. 

Strategie 4: locale backlinks verkrijgen

Door lokale content te produceren, verkrijg je op een eenvoudige manier kwalitatief goede backlinks. Daarnaast kun je in dit geval zelf selecteren van welke sites je backlinks wilt ontvangen.

Lokale content gaat over lokale bedrijven en is informatief van aard. Een voorbeeld hiervan is het schrijven van een blog over de vijf leukste koffiezaken in Leeuwarden. Online zoek je vijf leuke koffiezaken op, en vervolgens schrijf je hier een blog over. Maak het artikel vervolgens helemaal compleet door hierover aanvullend een infographic te maken. 

Na het schrijven van dit artikel publiceer je dit op jouw website, en stuur je een bericht naar de vijf koffiezaken, met daarbij de vraag of ze naar het artikel willen verwijzen op hun website. Daarnaast kunnen zij ervoor kiezen om dit te delen op social media. Ook dit genereert meer traffic naar jouw website toe. Omdat het voor de koffiezaken een positief bericht is, is de kans groot dat zij hier naar willen verwijzen. 

Het grote voordeel van deze strategie is dat jij zelf kunt kiezen wie je in het artikel benoemt. Vooraf analyseer je de autoriteit van een website en bekijk je welke waarde een link kan hebben. Daarnaast is dit oneindig herhaalbaar voor verschillende steden/dorpen en type bedrijven bij jou in de buurt. 

Omdat er veel lokale backlinks naar jouw site verwijzen, wordt jij relevanter wanneer iemand zoekt naar jouw keywords bij jou in de buurt. Dit is beter bekend als lokale SEO.

Lokale backlinks verkrijgen

Geen ervaring met het maken infographics? Dit hoeft geen probleem te zijn. Via Canva.com maak je eenvoudig zelf gratis infograpics. Daarnaast besteed je het klusje eenvoudig uit via Fiverr.com. De kosten hiervan liggen tussen de €5,- en €20,-. Veel infographics worden dan al binnen een dag opgeleverd. 

Strategie 5: linkruilen

Strategie vijf is een erg voor de hand liggende, maar vaak vergeten manier. Binnen elke brache zijn er een aantal bedrijven die graag meer backlinks verkrijgen, en dan ook backlinks willen versturen. 

Om gerelateerde linkpartners te vinden, kun je via Google op een aantal termen zoeken. Allereerst zoek je op “jouw niche”, gevolgd door een van onderstaande woorden:

  • “Linkruil”
  • “Links”
  • “Backlinks”
  • “Handige links”
  •  inurl:links
  •  inurl:link

Op deze manier zoek je naar alle websites binnen jouw niche, die gegarandeerd iets vertellen over links of die graag links willen ruilen.

Zoals eerder ook benoemd, zodra een term tussen aanhalingstekens staat, worden er alleen maar sites weergegeven die deze term bevatten. Daarnaast is bovenstaand ook ‘inurl:’ benoemd. Met de tool ‘inurl:’, gevolgd door een woord (in dit geval links) komen alleen webpaginas naar voren die het woorde ‘links’ in de url hebben staan. Veel websites hebben op deze pagina handige links staan. 

Het handigst is om een aantal websites te zoeken, en dit vervolgens bij te houden in een excelsheet. Hierdoor weet je goed welke bedrijven je gecontacteerd hebt, en wie er reageerden. Dit voorkomt dat je onnodig vaak hetzelfde bedrijf mailt. 

Veel bedrijven zijn bereid om een linkruil uit te voeren. Houd er wel rekening mee dat ‘geruilde’ links minder sterk zijn dan links die een richting op gaan. In dit geval kan het dan handig zijn om twee websites te hebben: een voor de uitgaande links (naar de link website) en een voor de inkomende links. 

Naast backlinks zijn er nog veel meer belangrijke onderdelen om jouw website hoog te laten ranken, zoals zoekwoord optimalisatie. Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook eens mijn uitgebreide blogpost over SEO marketing.

Houd jij je liever bezig met jouw specialiteit, en besteed je de SEO graag uit? Neem dan contact met mij op voor een gratis SEO scan. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer lezen?

Black hat SEO

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO is het negatief beïnvloeden van het algoritme van een zoekmachine door een website.
Alt tag van jouw afbeelding

Wat is de alt tag?

De ALT tag, een van de belangrijkste onderdelen van afbeeldingen SEO. Met de ALT tag beschrijf je kort waar een afbeelding over gaat. Het is een alternatieve titel voor de afbeelding. 
Wat zijn accelerated mobile pages?

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)?

AMP’s zijn super snelle lichte varianten van een webpagina. Deze pagina’s zijn bedoeld om sites snel te laden in een omgeving met minder snel internet.

Herman Kingma

Geniet van marketing

Hoi! Ik ben Herman en ik help bedrijven met marketing. 

Groetjes!

Mijn favorieten
Link building
De 5 beste strategieën voor effectieve backlinks!
Elementor update 3.2 text path widget
Elementor update 3.2.0: wat is er nieuw? (widgets + pagespeed)
Categorieën

Op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Zie ze direct in je inbox!