Gelezen: The offer you can’t refuse – Steven van Belleghem

The offer you can't refuse

Dit ga je lezen

The offer you can’t refuse

Afgelopen week heb ik het boek The offer you can’t refuse van Steven van Belleghem gelezen. In dit blog vertel ik kort wat ik van dit boek heb opgestoken, en waarom je het wel (of niet) moet lezen.

Allereerst, ik ben een groot fan van Steven van Belleghem en zijn boeken (zoals je in een eerdere post al zag). Deze Vlaamse marketeer heeft al menig boek geschreven waarvan er welgeteld drie op mijn boekenplank staan. Toen ik op Bol.com zag staan dat het nieuwe boek verkrijgbaar was, heb ik geen moment getwijfeld en de volgende dag lag ‘The offer you can’t refuse’ al bij mij op de mat.

De focus van Steven van Belleghem zijn boeken ligt hoofdzakelijk op marketing technologie. Alles draait erom om de klant in zijn of haar behoeftes te voorzien.

Dit boek slaagt de basis over: volgens Steven weet iedereen ondertussen wel dat er een goede basis moet staan: een goed product tegen een eerlijke prijs met daarbij een goede service. Dit boek gaat echter een niveau hoger: hoe onderscheid jij je als bedrijf ten opzichte van de concurrent.

The offer you can’t refuse model

Om een ‘Offer you can’t refuse’ te bieden, moet het aanbod aan een aantal voorwaarden/eigenschappen voldoen. Deze eigenschappen zijn als volgt:

  • De ultieme convenience: gebruik nieuwe technologie op een slimme manier, om interfaces nog meer geautomatiseerd te maken, zodat de klant nagenoeg geen inspanning moet leveren om zaken met jouw bedrijf te doen. Dat leidt tot een perfecte transactionele relatie.
  • Partner in Life: hier gaat het niet om jouw customer journey, maar om de Life Journey van de klant. Welke aspecten in het leven van klanten zorgen voor negatieve of positieve energie? Wat kost hen te veel energie? Als je daarvoor een oplossing biedt, optimaliseer je de emotionele relatie.
  • Save the World: neem als bedrijf je verantwoordelijkheid om goed te doen voor de maatschappij. Elk bedrijf heeft sterktes die tot maatschappelijke meerwaarde kunnen leiden. Ga voor concrete oplossingen en bijdragen, waarbij je onderneming echt tastbare impact kan realiseren.

 

Wanner je een aanbod wilt doen dat niet geweigerd kan worden, is het belangrijk dat er aan deze drie voorwaarden voldaan wordt.

The offer you can't refuse model

Voorbeelden uit het boek

In het boek komen een aantal cases naar voren. De case van Marks & Spencer vond ik zelf erg mooi. Marks & Spencer wil als bedrijf zijnde waarde toevoegen aan de wereld. Zij voegen als sinds hun oprichting waarde toe aan de wereld door goede kleding tegen een lage en eerlijke prijs te maken.

Bij de opening van de eerste winkel, in Leeds, rangschikten zij de kleding op basis van prijs. Als je de kleine winkel binnen kwam, vond je op de eerste afdeling allemaal producten die een penny kostten. Voor die tijd was dit revolutionair en was er grote vraag naar. De vraag was zelfs zo groot, dat de duurdere producten op den duur verdwenen.

Marks and spencer the offer you cant refuse

Het gat dat Marks & Spencer vulden, was de vraag naar kleding voor ‘gewone’ arbeiders. Deze mensen hadden geen hoog inkomen en hadden wel goede kleding nodig. Voor hen werd dus een probleem opgelost.

Ten tijde van de tweede wereld oorlog was er een voedselschaarste in de UK. Voedsel kwam via boten naar het eiland, maar deze boten werden regelmatig aangevallen door duikboten. Het v

oedsel dat binnen kwam, moest verdeeld worden. Marks & Spencer zorgden dat zij deze vrachtwagens met eten in bezit kregen, en leverde rechtstreeks aan de hongerige mensen. Het probleem werd dus opgelost, zonder dat er door hen aan verdiend werd.

Al sinds dag één heeft M&S de filosofie om mensen in nood te helpen. Als er een duidelijke nood ontstaat in de maatschappij, wil M&S helpen vanuit zijn eigen mogelijkheden en sterktes.

Ook tijdens de corona crisis stonden zij klaar voor de maatschappij: twee keer per week werd er op grote schaal eten naar het ziekenhuis gebracht. Daarnaast schonk het bedrijf vier duizend pyjama’s aan ziekenhuizen voor mensen die geen contact meer hadden met de buitenwereld. Een super gebaar van een eerlijk bedrijf.

Aanrader?

Het boek staat vol met tal van voorbeelden en is een echte must-read voor iedere ondernemer en alle marketeers. Wanneer jij je als bedrijf wilt onderscheiden van de rest, zul je een aanbieding moeten doen welke niet geweigerd kan worden: de klant helpen, en de wereld een stukje beter maken.

In de komende weken zal ik over meer pakkende voorbeelden schrijven. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste blogs en boeken? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang een update zodra er weer een nieuwe blog gepost is.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer lezen?

SEO structuur op jouw website

5 tips voor een perfecte SEO structuur op jouw website!

De SEO structuur, een belangrijk maar vaak vergeten onderwerp. Een begrijpbare linkstructuur is essentieel om gevonden te worden door zoekmachines. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden?
Elementor Pro 3.3 update

Elementor Pro 3.3: Volledige websites importeren, snellere websites en meer!

De nieuwe Elementor Pro 3.3 update is er eindelijk! Ook in deze update zijn er weer diverse handige tools toegevoegd. Daarnaast is jouw Elementor Pro website na de update een stukje sneller, wat de SEO weer ten goede komt!
Elementor formulier maken

How-to: Elementor contactformulier maken

Het Elementor contactformulier: een van de belangrijkste onderdelen om je lead tot een conversie te leiden. Binnen enkele minuten maak je al een contactformulier, zonder ook maar enige code te gebruiken. Maar welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Herman Kingma

Geniet van marketing

Hoi! Ik ben Herman en ik help bedrijven met marketing. 

Groetjes!

Mijn favorieten
Link building
De 5 beste strategieën voor effectieve backlinks!
Elementor update 3.2 text path widget
Elementor update 3.2.0: wat is er nieuw? (widgets + pagespeed)
Categorieën

Op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Zie ze direct in je inbox!