Wat is SEO en hoe werkt het?

Waarom is het belangrijk om hoog in Google te staan?

Dit ga je lezen

Definitie van SEO

SEO, ook bekend als Search Engine Optimalisation, is de verzamelnaam voor alle processen die ervoor zorgen dat een zoekmachine zoals Google een webpagina beter vindt. Door de juiste technieken te gebruiken trek je niet alleen meer, maar ook betere bezoekers aan naar jouw pagina’s. SEO is een erg belangrijk onderdeel van online bedrijven: zonder aandacht te besteden aan SEO, komen er geen bezoekers naar de website op een organische (onbetaalde) manier. SEO marketing vergt meer tijd, maar minder kosten. SEO is dan ook een long term game. Wanneer er op korte termijn resultaten behaald moeten worden, dan kan er gekozen worden voor een SEA strategie. SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoals de naam al doet vermoeden: door te adverteren verkrijg je een hoge positie op Google. Een advertentie in Google is altijd zichtbaar doordat er [Advertentie] voor de URL staat. 

SEO vs SEA

Wat valt er onder SEO?

Om jouw online vindbaarheid te verbeteren, kunnen er een aantal acties plaatsvinden. Onderstaand een korte opsomming van belangrijke aspecten, waardoor jouw pagina goed gevonden wordt door zoekmachines. In dit artikel lees je de belangrijkste on-page en off-page SEO elementen. Het onderwerp SEO is echter veel te groot om in een artikel samen te vatten. 

Keyword optimalisatie

De keywords, dit is waar jouw blogpost of pagina om draait. Het belangrijkste onderwerp. Het is belangrijk om vooraf goed te onderzoeken waar jouw doelgroep naar zoekt. Misschien ben jij van plan om een inhoudelijk artikel te schrijven over een vakterm, maar zit er helemaal geen verkeer op deze vakterm. Dan is dit verspilde moeite. Onderzoek daarom goed wat jouw keywords zijn. 

Een keyword onderzoek kan eenvoudig (en zelfs gratis) uitgevoerd worden. Zelf werk ik graag met SEMrush. Dit is een grote tool, welke aangeeft hoeveel zoekopdrachten er op een bepaalde zoekterm zitten. Daarnaast geeft SEMrush ook aan hoeveel concurrentie er op een zoekterm zit, en op welke zoektermen er minder concurrentie zit. 

Aanmelden bij SEMrush is vrijblijvend en gratis, bij een gratis account kunnen 10 zoektermen per dag gezocht worden. 

Zoekwoordenonderzoek me SEMrush

Off-page SEO

Nadat het keyword of de keywords duidelijk zijn, is het belangrijk om deze op de juiste posities in de tekst naar voren te laten komen. Er zijn een aantal plekken waar het keyword moet staan. Onder andere de title tag en de meta description zijn hierbij een erg belangrijk onderdeel. 

De title tag is de titel die zichtbaar is in de zoekresultaten, dus de titel die men leest wanneer jouw pagina naar voren komt in een zoekmachine. De meta descriiption is een korte omschrijving van jouw pagina, die de lezer overtuigt om door te klikken naar jouw artikel. 

Een handige tool om de title tag en meta description in te voeren, is Yoast SEO. Yoast SEO is een plug-in welke als gratis variant te downloaden is op een WordPress website. Met deze plug-in kan per pagina de title tag en meta description aangepast worden. Daarnaast geeft Yoast SEO nog meer handige tips om goed te ranken in een zoekmachine. 

Naast title tag en meta description is het belangrijk dat jouw keyword op meerdere plaatsen naar voren komt. Zo ook in de URL van de pagina. Door het keyword hierin te plaatsen, is het voor een zoekmachine nog duidelijker waar jouw webpagina over gaat.

On-page SEO

Naast off-page SEO (welke hierboven staat), is het ook belangrijk dat de keywords op de pagina of blog zelf naar voren komen. Hiervoor zijn een aantal kritieke plaatsen. 

Op de pagina zelf is het belangrijk dat een keyword in de titel en tekst goed naar voren komt. De titel is de H1 van de pagina. Het is verstandig om slechts een H1 kop op een pagina te plaatsen. Deze staat altijd boven een artikel of pagina (zoals ook in dit geval, zie de grote dikgedrukte kop). 

Naast de H1 is het ook verstandig om de tekst te beginnen met een keyword. Benoem dit vooral in de inleiding van de tekst. Houd er uiteraard wel rekening mee dat het een goedlopende en vooral logische tekst is. Plaats er dus geen extra keywords in om beter gevonden te worden. Dit heeft vaak een tegenovergestelde werking. 

Zoals je hierboven al gezien hebt, zijnde keywords van deze post dikgedrukt. Door de keywords bold te maken, komt hier de nadruk op te liggen en valt dit extra op. Dit zorgt ervoor dat duidelijk is waar de tekst over gaat, en wat de belangrijkste woorden zijn. 

Houd bij het schrijven van een tekst wel rekening met de keyworddichtheid. De keyworddichtheid is het aantal keren dat jouw keyword naar voren komt. Wanneer een keyword te vaak naar voren komt, leest dit onprettig en is de kans op een hoger bounce percentage groter. Een vuistregel voor een ideale dichtheid is 2-4% Dit wil zeggen dat twee tot vier procent van jouw tekst uit het keyword bestaat, in dit geval dus SEO. Houd er echter wel rekening mee dat een tekst echt plezierig moet lezen, en een keyword niet onnodig veel ingevoegd moet worden. 

Rijke content

Het internet is een multimediale eomgeving. Je doet er dus goed aan om dit ook binnen een website te haneren. Zorg erdus voor dat je niet een type content hebt, maar meerdere types. Dit wil zeggen: plaats niet alleen tekst, maar wissel dit af met afbeeldingen, filmpjes etc. Zorg ervoor dat het een duidelijk en mooi geheel wordt.

Zorg ervoor dat een blogpost of pagina altijd begint met een afbeelding. Een afbeelding geeft direct een goede richtlijn voor jouw tekst. Zodra iemand de afbeelding ziet, geeft dit direct een beeld waar de tekst over gaat. Het is dan uiteraard wel belangrijk dat er een relevante afbeelding boven de tekst staat. 

Naar een afbeelding boven de tekst, is het belangrijk dat er ook afbeeldingen in de tekst staan. Zorg er wel voor dat de afbeelding iets toevoegt ten opzichte van de tekst. In deze tekst zijn ook regelmatig afbeeldingen gebruikt. Dit ter verduidelijking of ter vervanging van tekst. Zie de afbeelding van SEMrush hierboven. In plaats van uitgebreid een uitgebreide tekst, zegt de afbeelding veel meer dan duizend woorden. 

Afbeeldingen

Optimaliseer ook de afbeeldingen op jouw website. Wanneer een afbeelding goed omschreven is, wordt deze ook weergegeven in zoekmachines. De belangrijkste eigenschappen zijn de titel, alt tag en de ondertitel. 

Zodra een afbeelding in het CMS systeem (zoals WordPress) staat, kunnen de titel, alt tag en de ondertitel aangepast worden. Zorg er altijd voor dat deze relevant zijn voor de inhoud van de afbeelding.

Ook de grootte van de afbeelding is belangrijk. Met grootte wordt de bestandsgrootte bedoeld: wanneer er een zware (grote) afbeelding op de pagina geplaatst wordt, heeft dit veel invloed op de laadsnelheid van de pagina. Door een hoge laadtijd is het voor een bezoeker minder interessant om de pagina te bezoeken. Gemiddeld heeft iemand slechts twee tot drie seconden geduld. Duurt het langer? Dan gaan we wel opzoek naar een betere site. Zorg dus dat alle afbeeldingen in het juiste formaat hebben.

Een afbeelding kan vooraf geopitmaliseerd worden, maar kan ook achteraf aangepast worden met een van de vele gratis plug-ins welke beschikbaar zijn. 

Video’s

Naast afbeeldingen worden ook video’s jouw content verrijken, en dan met name de video’s op YouTube. Door het gebruik van video’s wordt je content nog completer (en dus duidelijker), wat ervoor zorgt dat de kans groter is dat een bezoeker zijn benodigde antwoord vindt. 

Een video kun je eenvoudig plaatsen in de tekst. Dit kan via de editor van jouw CMS. Zorg er wel voor dat de video relevant is voor het artikel. Wanneer dit niet het geval is, kan een bezoeker denken dat de website niet voldoende waarde biedt. 

Daarnaast is het erg belangrijk dat een video altijd op de website zelf bekeken wordt. Wanneer er een link geplaatst wordt, verlaat de bezoeker jouw website, en ben je deze dus kwijt. Mocht het niet mogelijk zijn om een video binnen de site te houden, zorg dan altijd dat deze in een nieuw venster verschijnt. Op deze manier blijft de sessie op jouw site actief en ben je de bezoeker niet direct kwijt. 

SEO outbound links

Outbound links

Een relatief simpele, maar vaak vergeten SEO handeling is het plaatsen van outbound links. Outbound links zijn verwijzingen naar andere websites (dus niet intern). Met een outbound verwijs je naar een andere website, welke (aanvullende) informatie heeft over het onderwerp van de tekst. In bovenstaande tekst staat een outbound link naar SEMrush. Deze link voegt veel waarde toe, doordat het een relevant onderwerp is op dat moment. 

Wanneer een tekst veel kwalitatief goede outbound links heeft, biedt deze meer waarde dan een site zonder links: dit komt doordat de lezer zich verder kan verdiepen in het onderwerp waar op dat moment over gelezen wordt. Wanneer er over een consistente periode veel kwalitatief goede content geschreven wordt, en dit ook bekend gemaakt wordt, is de kans ook groot dat er uiteindelijk backlinks naar de website zelf toe komen. Deze zijn ook erg belangrijk voor de optimalisatie van SEO.

Google SEO artikel lengte

Lengte van je content

Naast de media in je artikel, telt ook de lengte van het artikel mee voor de SEO. Over de tekst lengte verschillen de meningen enorm. Volgens de een is 400 woorden genoeg om hoog te scoren, en een ander geeft aan dat je pas hoger komt vanaf 1000 woorden. Om een goede vergelijking te maken, zijn er wat gegevens bij gepakt (zie bovenstaande afbeelding). 

In de afbeelding valt te lezen dat de nummer een positie vaak meer dan 2450 woorden bevat. De gehele top tien heeft minimaal 2000 woorden. Houd er hierbij wel rekening mee dat dit per onderwerp kan verschillen: bij een long tail woord ‘racefiets geel blauw met smalle groene bandjes’ is de kans groter dat er een hogere positie behaald kan worden met minder dan 2000 woorden. Wanneer er over het woord ‘racefiets’ geschreven wordt, is de kans groot dat er inderdaad minimaal 2000 woorden op de pagina moeten staan. 

Houd er wel rekening mee dat de tekst die geschreven wordt, ook daadwerkelijk iets toevoegt. Schrijven om het schrijven biedt geen meerwaarde. Daarnaast leest dit vaak ook niet heel prettig.

Resultaten behalen met SEO

Dat zoekwoordmarketing geen eendagsvlieg is, is algemeen bekend. Vaak duurt het een aantal weken tot maanden voordat de positie daadwerkelijk stijgt. Plan daarom wekelijks een aantal uurtjes in om met deze optimalisatie bezig te zijn: 40 uur per week besteden, en niet direct resultaat zien kan heel demotiverend werken.

Besteed je SEO liever uit? Dan help ik jou daar graag mee! Vraag onderstaand een gratis SEO Scan aan, of lees snel verder wat ik nog meer voor je kan betekenen!

Vraag een gratis scan aan!​

Jouw website analyseren, of wil je meer weten over de mogelijkeheden? Vraag dan een gratis scan aan! Ik neem zo snel als mogelijk telefonisch of via de mail contact op.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer lezen?

Black hat SEO

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO is het negatief beïnvloeden van het algoritme van een zoekmachine door een website.
Alt tag van jouw afbeelding

Wat is de alt tag?

De ALT tag, een van de belangrijkste onderdelen van afbeeldingen SEO. Met de ALT tag beschrijf je kort waar een afbeelding over gaat. Het is een alternatieve titel voor de afbeelding. 
Wat zijn accelerated mobile pages?

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)?

AMP’s zijn super snelle lichte varianten van een webpagina. Deze pagina’s zijn bedoeld om sites snel te laden in een omgeving met minder snel internet.

Herman Kingma

Geniet van marketing

Hoi! Ik ben Herman en ik help bedrijven met marketing. 

Groetjes!

Mijn favorieten
Link building
De 5 beste strategieën voor effectieve backlinks!
Elementor update 3.2 text path widget
Elementor update 3.2.0: wat is er nieuw? (widgets + pagespeed)
Categorieën

Op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Zie ze direct in je inbox!